Over Buro van Beem

Matthijs van Beem

Matthijs is een ervaren management consultant/ interim manager/ verandermanager in specifiek het sociaal-maatschappelijk domein en de zorg. Met ruime ervaring in de organisatie van de zorgsector kent hij het werkveld en de eisen die er aan de diverse (zorg)medewerkers worden gesteld goed. Als bedrijfskundige, manager en socioloog heeft hij ruime expertise in organisatieontwikkeling, zorgmanagement, (zorg)innovatie, concept- en strategieontwikkeling, onderzoek- en advieswerk. In 2016 rondde hij een MBA-opleiding af waarin hij zich specialiseerde in verandermanagement, organisatieontwikkeling en strategisch management.

Dit is wie ik ben

Altijd op zoek naar nieuwe kansen, uitdagingen en projecten. Nieuwe dingen uitproberen, verbeteren, innoveren.
Enthousiast en positief, nieuwsgierig, slim en vol doorzettingsvermogen.
Welwillend en bereid te helpen, waarbij ik blij word van concrete, zichtbare resultaten.

Vrienden en kennissen omschrijven mij als een enthousiaste duizendpoot, altijd bezig met nieuwe projecten, zowel thuis als professioneel. Ik ben zowel een denker als een doener, wil bezig blijven en mezelf blijven uitdagen. Praktisch gezien wil ik resultaten boeken, soms in vrije tijd door lekker met mijn handen te werken en iets te maken. Zo heb ik in zes jaar tijd eigenhandig, naast mijn werk, ons huis (voormalige boerderij uit 1885) fase voor fase gerenoveerd, door een strakke, projectmatige aanpak, maar zeker ook met bloed, zweet en tranen, een lach en een traan.
Intellectueel gezien vond ik op de universiteit uitdaging in de gedragswetenschappen, in de sociologie en organisatiekunde. In 2016 heb ik daar, door het afronden van mijn MBA opleiding (Master of Business Administration), kennis op de terreinen van bedrijfskunde & management, financiën en innovatie- en verandermanagement aan toegevoegd.

Mijn persoonlijke drijfveer

De beste resultaten en prestaties uit organisaties, medewerkers en mijzelf te halen, daar ga ik altijd voor, als mens en als professional. Ik wil een helpende hand bieden, problemen en vraagstukken oplossen en hoe groter de uitdaging, hoe meer ik er mijn tanden in zet.
Daarbij wil ik resultaten zien, een zichtbare, concrete bijdrage leveren met een duidelijke output. Maar ook werken met humor, plezier beleven aan de werkzaamheden en prettig samenwerken met collega’s en teams.

Als manager

Mijn managementkwaliteiten uiten zich in resultaatgericht en pro-actief leiderschap, gekenmerkt door betrokkenheid, openheid, uitgaande van samenwerking en de kracht van de medewerker. Spanningen doorbreek ik met humor, een ironische grap kan wonderen doen en maakt het werk leuker. Daarnaast ben ik communicatief sterk, analytisch en heb ik een groot organisatorisch en oplossingsgericht vermogen.

Ervaring

  • Interim Management voor diverse organisaties
  • Zorgmanagement en zorginnovatie bij huisartsenzorggroepen
  • Projectmanagement bij diverse organisaties en in publiek domein bij gemeente Breda
  • Onderwijsmanagement bij Avans en Fontys Hogescholen
  • Consultancy, onderzoek- en advieswerk bij B&A Groep & Opera Consultancy
  • HBO- docent bij Avans en Fontys Hogescholen

Opleidingen

  • Master of Business Administration (MBA), TIAS Business School (2016)
  • WO Sociologie, Universiteit van Tilburg (2004)
  • HBO Culturele en Maatschappelijke Vorming, Hogeschool Rotterdam (2001)
  • Diverse leiderschap- en (project)management opleidingen (2007 – heden)